lördag 18 oktober 2008

Gamla kryddor är bättre än gammal färs

Jag har svårare att bli rosenrasande upprörd över att ett företag i Göteborg har packat om kryddor, och gett dessa nya bäst före-datum än vad jag har att bli förbannad på livsmedelshanterare som slarvar med hygienen och datummärkning när det gäller färskvaror som kött - för att inte tala om de förbaskade klåparna i Kina, som har orsakat oändliga mängder barn njursjukdomar för att företaget blandade melamin i mjölken.


Skillnaden mellan dessa fall, och förklaringen till varför jag har svårt att uppröras i kryddfallet, är att det oftast inte är behäftat med några särskilda risker att äta "för gamla" kryddor. Det värsta som brukar hända är att kryddorna förlorar i smak och färg. Med kött eller mejeriprodukter är det en helt annan sak. Båda kategorierna matvaror är beroende av en viss hantering för att hålla sig ätliga under en viss tid. Denna tid är mycket mer begränsad, och livsmedlen känsligare för t.ex. bakterieangrepp.


Alltså har jag lättare att använda kryddor när bäst före-datumet passerats än vad jag har att äta en härsken entrecôte. Hur är det med dig?

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner