lördag 18 oktober 2008

Åldern spelar in

Den som har sett American Idol, alltså förlagan till svenska Idol känner till att den utröstade deltagaren där gör ett sista framträdande som avslutning på programmet. Sällan har deltagaren sjungit så bra som just under det framträdandet. Kanske beror det på att nervositeten har släppt - det finns inget kvar att kämpa för - jag vet inte. Men, jag vet efter att ha sett programmet ett antal säsonger att sångarprestationerna för det mesta är strålande.

David Cook, årets segrare i American Idol.

Att Yazmina ikväll hade svårt att sjunga efter att ha blivit utröstad var trist, men att gå så långt som att kalla det osmakligt att hon fick en mick i handen tycker jag inte är rätt. Jag är säker på att Yazminas ålder spelade in, hon är ju trots allt bara ett barn.

Kanske är det där problemet ligger med denna säsong överhuvudtaget, att de tävlande är så unga. TV4 borde ta upp det på ett redaktionsmöte i samband med att nästa säsong (om det blir någon) ska sätta igång. Är 16 år egentligen för ungt för att klara av den press, stress och exponering programmet innebär?


Visst kan man invända att deltagarna borde känna till vad som förväntas av dem, eftersom programmet sänts i några år. Men, det är en milsvid skillnad på att vara passiv åskådare hemma i tv-soffan, och att faktiskt delta i programmet. Ju mer jag tänker på det, desto säkrare blir jag på att 16 år är på tok för ungt för att delta.

Den största behållningen med kvällens program måste ändå vara fotografiet på jurymedlemmarna taget någon gång på 90-talet, och som Peter Jihde hade lagt fingrarna på. Eller, den sekvens när Anders Bagge brister ut i ett underbart gapflabb. Det var smittande. :-)

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner