fredag 17 oktober 2008

Vitt funkar också

Till tröst för alla dem som föredrar vitt framför rött vin har forskare i Connecticut funnit att båda varianterna, p.g.a sina antioxidanter har en skyddande effekt mot hjärtsjukdomar.


Att däremot säga att alla viner skyddar lika bra går inte, eftersom halten av antioxidanter varierar kraftigt mellan årgångar, regioner och druvskördar. Inte heller bör man hälla i sig massor av vin, utan den positiva hälsoverkan uppnås vid en måttlig konsumtion.

Ännu har man, mig veterligt inte undersökt den eventuella hälsobringande effekten hos mina båda favorittyper av vin; rosé och vinho verde. Fast, det spelar egentligen ingen roll för mig personligen om de skulle innebära cancerskydd - mitt medicinintag tillåter ändå ingen alkohol; cancerskydd eller inte.


Bilden ovan, på det trasiga vinglaset, får mig osökt att tänka på en fakir jag sett uppträda vid flera tillfällen. Ett av hans mer spektakulära nummer var just att gå ut i publiken, ta ett glas ur handen på någon, och helt enkelt dricka upp innehållet och sedan äta upp glaset.

Vid ett tillfälle ville denne man bjuda mig på middag. Men, av rädsla för att han skulle äta upp allt porslin när maten var slut, tordes jag inte tacka ja. Nu, nästan tjugo år senare ångrar jag att jag inte följde med.


Det hade verkligen varit en historia att berätta för framtida barnbarn, när mormor var ute och åt middag med fakiren, som åt upp både porslin och bestick till efterrätt.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner