söndag 30 november 2008

Jon Knudsen vs. Yakub Abdellahi

Tänk om... Jag säger bara tänk om. Tänk om den som uttalat orden att det är som att dyrka satan om man pyntar med tomtar hade varit muslim. Vilket ramaskri! Men, nu var det gudskelov inte det, utan en helt "vanlig" präst från Danmark vid namn Jon Knudsen.

Som sagt, tänk om den som uttalat orden hade varit imam och hetat Yakub Abdellahi eller något liknande. Då hade hela samhällsapparaten genast gått till angrepp och krävt ursäkter, förbud mot islam eller sett hela den kristna västerländska traditionen vara på väg mot sin snara undergång. Därför tycker jag att det är så skönt att aftonblaskan väljer att publicera detta provocerande uttalande från en kristen präst.

Om inte prällens uttalande visar på att varje individ har sin egen tolkning av religionen vet jag inte vad som skulle kunna göra det. För, jag är övertygad om att 99,5% anser Knudsens utspel vara befängt för att inte säga galet.

Jag skulle önska att de människor som är snara att döma sin nästa bara för att denne råkar tillhöra en annan kulturell sfär, eller bekänner sig till en annan religion minns detta nästa gång de får lust att anklaga en hel religion för att ha bisarra åsikter, och i stället se skillnad på sak och person. För lika lite som alla kristna runt jorden anser att Knudsen har rätt, lika lite anser alla muslimer att terrordåd i islams namn är rätt väg att gå för att uppnå målet.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner