lördag 4 oktober 2008

Mer OST i trafiken

Jag tycker skyltar är kul. Anslag, trafikmärken, och registreringsskyltar för att nämna några. Självklart kastade jag mig över den förteckning över förbjudna bokstavskombinationer på registreringsskyltar som E24 presenterade idag.

Vissa är givna. Jag menar, ingen tvivlar väl på att BAJ, GAY, GUD, KUK, LSD, MAO, NYP, PKK, SSU och UFO hos oerhört känsliga människor skulle kunna väcka anstöt. Andra kombinationer ställer jag mig emellertid mera frågande till.

Vad är det som är så provocerande med ETT, FEM, GAS, GOM, HER, JUO, NOS, OST och PES - för att nämna några inte så självskrivna?

ETT är ju ett litet harmlöst ord; både som räkneord, och obestämd artikel. FEM kan man heller inte bli upprörd över; såvida det inte upprepas. För FEMFEMMA är ju inte så kul att kallas.

Även HER tycker jag är fullständigt ofarligt. Det possessiva engelska pronominet riskerar inte att störta några regimer, eller dra tankarna till regionerna under midjan - så vad är faran med det? PES begriper jag inte heller. Med dubbel -S skulle man kunna härleda det till en dialektal variant av PISS. Barn skulle kanske associera det till de små godisautomaterna med roliga seriefigurshuvuden på, PEZ, men det må väl också vara hänt. Nej, med HER och PES händer inte mycket, i alla fall inte förrän man sätter ihop dem till HERPES. Herpes-viruset är ju en elak, livslång sjukdomskälla för de drabbade. Munsår har du väl haft? Det är en av HERPES-stammarna som orsakar denna labiala plåga.

Men, vad som vore riktigt intressant nu är att läsa Vägverkets motiveringar till varför man valt att bannlysa vissa bokstavskombinationer på bilplåtarna. För, jag tror faktiskt inte att mina vilda fantasier i detta inlägg har speciellt mycket med Vägverkets beslut att inte tillåta vad som helst i trafiken.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner