måndag 6 oktober 2008

Förbryllande detaljer

I nyheten om Derek Brown, den man som påstås ha försökt bli den moderna tidens Jack the Ripper, står två saker som jag finner förbryllande.

För det första undrar jag över relevansen i att Brown hade satt sju barn till världen. Empati kommer inte automatiskt med föräldraskap, fråga bara alla de barn som blir misshandlade av sin förälder.


För det andra undrar jag över det upprörande i att Brown före de två mord han dömts för faktiskt hade lånat böcker om seriemördare. Man blir inte per automatik seriemördare för att man lånar böcker, ser filmer om, eller söker information på nätet om seriemördare.


Kunskap är aldrig farligt. Det farliga är vad individen väljer att göra med sin kunskap - och det valet kan bara individen klandras för.

Naturligtvis stöder jag inte Browns handlingar då han mördat två kvinnor, utan jag ifrågasätter rapporteringen om hans brott. Bara så att det inte råder några tvivel om saken.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner