När eleverna i en årskurs 4 är tvungna att sitta med hörselkåpor/mp3-spelare, eller headset till mobiltelefoner under lektionstid för att få någon arbetsro överhuvudtaget är det något som är allvarligt fel. Riktigt allvarligt fel.
Föräldrarna till barnen i den berörda klassen i Bergvik håller nu sina barn hemma tills skolledningen med kraft tar tag i den ohållbara situationen. De har mitt fulla stöd. Skolan måste inse hur allvarlig situationen är, och med alla medel försöka åtgärda bristerna. För, ett litet antal barn kan inte få förstöra skolmiljön för den resterande klassen.
För mig låter det som att läraren inte riktigt är kapabel att hålla styr på eleverna, så en bra ände att börja i vore att förstärka vuxennärvaron i klassrummet med en lärarassistent, specialpedagog, eller stödlärare.
För det andra antar jag att det är ett litet fåtal elever som sätter fart på de andra. Som lärare har man för det mesta god koll på vilken eller vilka elever det är som fungerar som tändstift till de andra. Det vore ingen dum idé att då kalla dessa elevers föräldrar till skolan, och klart och tydligt visa på hur ungarna beter sig i skolan. Föräldrarna borde också vara med sina barn i skolan under ett antal dagar, tills barnen sköter sig. Att man jobbar är ingen ursäkt - kompledighet, eller tjänsledighet kan de flesta ta, om man inte har föräldra- eller semesterdagar kvar att plocka ut.
Kanske visar det sig att något eller några av barnen faktiskt behöver en elevassistent. Då är det skolans uppgift att anställa en sådan. För, ett litet antal barn kan inte få förstöra skolmiljön för den resterande klassen.
Man bör även undersöka möjligheten att under en tid avskilja de bråkigaste ungarna till en mindre grupp - att helt enkelt stänga av dem från den ordinarie klassundervisningen, och ge dem speciallektioner där bara de är närvarande. För, ett litet antal barn ska, som sagt, inte få förstöra skolmiljön för den resterande klassen.
tisdag 21 oktober 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar