tisdag 21 oktober 2008

En ordbok över invektiv

Att läsa om Calle och hans beteende i trafiken var i mångt och mycket som att läsa om en kär vän till mig. Utanför bilen är personen en älskvärd, högst socialt begåvad människa. Men, så fort personen sätter sig bakom ratten blir personen som förbytt. Okvädinsorden, invektiven och de mer verbalt omfångsrika glåporden tar sig nya uttryck.


Så gott som samtliga kringvarande trafikanter får sig en skopa eller två - oavsett vilket fordon de kör, eller om de överhuvudtaget kör ett fordon. Hela världen blir personens fiender, och målet för omvärlden är att åstadkomma största möjliga störning, omak och skada för personens framfart och fordon. Och, inte blir det bättre med åren, snarare tvärtom.


Under de tjugo år som jag med oregelbundenhet färdats som passagerare med min vän har jag kunnat följa utvecklingen på nära håll. Tänk, inte visste jag att svenska språket innehöll så många ord och sätt att förolämpa en människa på. Det är nästan så jag har material till en liten ordbok över invektiv. Jag undrar just om något förlag skulle vara intresserat av att ge ut en sådan.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner