tisdag 21 oktober 2008

Den Oemotståndliga Rabattkupongen

Är det egentligen någon som är förvånad över att 75% av svenska folket avskyr tv-reklam? En sifo-undersökning har kommit fram till denna, inte alls överraskande siffra.

Igår när jag såg på den för mig livsnödvändiga Cityakuten höll jag på att få ett fullständigt spel. 5 jäkla reklamavbrott hade man lyckats klämma in i programmet, vars effektiva tid är cirka 40 minuter... Det är därför jag helst inte tittar på 3:an. Ja, förutom att de sällan sänder program som lockar mig som tittare, förstås.


Att försöka se en film på 3:an, 4:an, eller 5:an är ett självmordsuppdrag. Just som man tycker sig ha kommit in i handlingen bryts den, stämningen spolas ut i vasken, och intresset går upp i rök - det är ju dags för ett viktigt budskap från de kommersiella intressenterna. Vid de tillfällena är jag så oerhört tacksam mot dem som uppfunnit fjärrkontrollen att jag skulle kunna ge dem vad som helst.

För att inte tala om hur tacksam jag är för den trygga, statliga televisionen där man går fri från påhopp att köpa bindor, som är jättebra på att suga upp blått vatten, värktabletter som får den sjuke att bli blå, och prata med underlig röst och schampo som gör mig till Pernilla Wahlgren.



Samma undersökning visar att ungefär hälften slänger direktreklamen utan att titta på den. För mig är det svårare att förstå. Kanske beror det på att jag är en rabattkupongsjunkie, som gärna tröskar igenom sida efter sida med påstådda extrapriser i min jakt på Den Oemotståndliga Rabattkupongen - och faktiskt till viss del låter lockpriser styra i vilken affär jag gör mina inköp - eller på att vårt hushålls ekonomi inte tillåter oss att handla nödvändigheter till överpriser.

Direktreklamen kan jag på något sätt acceptera, just för att den är valfri. Om en person absolut inte vill ha reklam, kan man alltid sätta en lapp på brevlådan, eller dörren. Om man väljer att ta emot reklam har man fortfarande valet vilka blad man ger sin uppmärksamhet, och vilka som går direkt i soporna. Men, tv-reklamen går det inte lika lätt att värja sig emot.


Visst kan man zappa och byta kanal, men då riskerar man att missa en minut eller tre av programmet - alltså det som sänds mellan reklamsnuttarna - som man har valt att se. Och, inte alla program tål att man missar några minuter av dem. Så vad gör man då? Pest eller kolera? Jag vet inte. Gör du?

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner