lördag 4 oktober 2008

Dagens MVU!

Enligt en ny MVU (Mycket Viktig Undersökning) förlorar hotellbranschen internationellt sett mångmiljonbelopp årligen för att gästerna passar på att förse sig med smått och gott av hotellets egendom då de ska åka hem. Enligt representanter för några svenska hotellkedjor är problemet endast föga utspritt här. Sporadiska stölder av handdukar och badrockar sker, men inte på en nivå som orsakar några svårigheter för hotellen.


Det som är mer intressant, är den MVU som Aftonbladet genomför i samband med artikeln. Enligt den påstår nästan hälften att det aldrig skulle falla dem in att ta med något från ett hotellrum. Och, om man i bakhuvudet har det hotellföreträdarna sa om att stölder på landets hotellrum är tämligen sällsynta, stämmer det säkert.

Men, sedan börjar det roliga. Det är nästan dubbelt så många som uppger att de stjäl EN TV, som de som säger sig sno en filt. För mig, som är ganska praktiskt lagd, infinner sig då den stora frågan: Hur bär man sig åt för att smussla ut en tv från ett hotellrum? Märks den inte om man försöker stoppa den i resväskan? Om inte annat för att resväskan är av ett så oerhört omfång att det sällan skådats? För man kan ju inte ta den i fickan. Och en, för ändamålet avsedd kartong antar jag att man inte tar med på en hotellvistelse.



Så, snälla ni som har svarat att ni stjäl en tv. Kan ni inte berätta för mig hur man bär sig åt? Personligen skulle jag vara alltför feg för att ens våga mig på att ta med något större än en tvål från ett hotellrum. Men, det hindrar mig inte från att ha ett akademiskt intresse i frågan om hur man får med en tv hem från ett hotellrum.

Jag måste göra ett tillägg här, efter att ha kommit på mig själv med att inte riktigt ha följt utvecklingen på tv-fronten: Självklart är det lättare att stjäla en tv-apparat nuförtiden, med LCD-skärmar och allt vad det heter. Emellertid tycker jag att det är betydligt allvarligare att ta med en tv hem, än en handduk. Om inte annat är värdet på det stulna större, och medför därmed högre straff, om hotellet skulle anmäla. Jag tänker låta tv:n stå kvar också nästa gång jag övernattar på hotell.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner