torsdag 30 oktober 2008

Bland ord, glosor och parlörspartiklar

För alla dem, som i likhet med mig, älskar ord finns en sida på nätet som heter "Folkets synonymlexikon".

Kort sagt går sidan ut på att man ska gradera hur pass synonyma man anser två ord vara enligt en femgradig skala. Man kan även se hur andra har värderat orden i förhållande till varandra.

I morgon, då jag förhoppningsvis vaknar pigg och nyter, har jag tänkt utforska denna sida närmare. Tills dess önskar jag er alla en god natt mitt bland alla glosor och parlörspartiklar. :-)


PS! Om du kommer lite närmare kan jag viska att det var den bäste hälften som ansåg parlörspartikel vara synonymt med ord. Men, jag måste viska det till dig, för jag fick inte berätta källan för någon. Du kan väl bevara en hemlighet?

Ord media har skapat under de senaste åren. Visst berikar de språket?

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner