söndag 19 oktober 2008

Agnus Dei, inte Katrin Dei

Att utnämna Katrin Zytomierska till Agnus Dei, offerlamm, är hädelse, tycker jag. Hon, som inte ens har vett nog att bära sin egen synd är ganska värdelös som syndabärerska för hela världen.

Katrin?

Nej, jag har inte gått och blivit religiöst förvirrad här idag. Jag började prata om Agnus Dei på grund av Fredrik Virtanens krönika om TV4:s eget rikspucko, Katrin Zytomierska. I denna krönika hävdar han att just TV4 har gjort henne till någon slags offerlamm, därför att hon inte skolats in i vad som kan liknas vid ett accepterat tv-beteende. Han kallar det oerhört smutsigt och oanständigt av TV4. Det kan man tycka.

Men vad viktigare är är att ifrågasätta deras bevekelsegrunder för att anställa just ett intelligensbefriat spån som denna Katrin. Efter att ha förolämpat folk till höger och vänster har hon entledigats från sin tjänst som programledare i Idol 2008 Eftersnack. I alla fall är det vad pressen påstår. Från TV4:s sida är budskapet lite mer tveeggat - en säger si, en annan så.


Katrin?

Marcus Birro har storsint nog förlåtit den badbollsihåliga Katrin för hennes påhopp på honom - ett påhopp hon lär ha ringt och bett om ursäkt för. I den situationen hade det varit roligt att vara den där flugan på väggen, som hör och ser allt som det inte är meningen att någon utom just de inblandade ska se. Jag hade så gärna velat höra hur det samtalet lät.

Det tror jag förresten att
Loulou, idolaspiranten med afrofrillan och den härliga rösten, ni vet, skulle ha velat. För, jag tror att sannolikheten att Loulou får en ursäkt av Zytomierska är lika liten som Zytomierskas hjärnceller är få. Alltså obefintlig.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner