tisdag 17 februari 2009

Min gräns är passerad

Sett i skenet av den i media senast uppmärksammade tunnelbanevandalismen av en konststuderande tycker jag att incidenten med den student som fejkade psykisk sjukdom och lyckades bli inskriven på psykakuten kommer i ett annat sken.

Det som då föreföll vara en engångsföreteelse som (kanske) gick något för långt tycks mig nu, då även tunnelbanehändelsen kommit allmänheten till kännedom, vittna om en normlöshet hos de studerande vid Konstfack. De ledande vid Konstfack verkar ha problem med att sätta upp rimliga gränser inom vilka konsten ska utövas. (Sveriges Rikes Lag, till exempel...)

Konstfack förtjänar även kritiken de får för att de faktiskt godkänt skadegörelsen av tunnelbanevagnen som ett examensarbete. Signalen de styrande inom skolan därmed skickar är att det står studenterna fritt att sätta sig över samhälleliga normer och lagar i konstens namn. Var det verkligen den signalen man ville sända ut till studenterna?

Även om konst ska utmana och provocera måste det ändå finnas gränser för vad som kan anses vara "rimligt" beteende i konstutövandet. Jag är inte insatt nog att sätta upp dessa regler, utan jag överlåter det till någon bättre vetande. Men, för min del är gränsen sedan länge passerad i båda dessa fall.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner