måndag 1 december 2008

Är fängelse det bästa alternativet?

Det är tragiskt att samhället inte ställer upp mer för utsatta barn, så att barnet känner att det själv måste ta till våld för att värja sig mot misshandel.

Man kan nu läsa att den amerikanske 8-åring som misstänks ha skjutit ihjäl sin pappa gjorde det efter att ha tagit emot det tusende slaget från pappan kvällen före. Pojken förde bok över pappans misshandel, och avgav ett löfte till sig själv att inte ta emot fler slag än tusen. Han fick rätt. Nu slipper han leva i ständig fruktan över att bli slagen av sin far, men i stället riskerar han - sin ålder till trots - att dömas till fängelse.


Är fängelse verkligen vad den pojken behöver, frågar jag mig. Jag tror inte det. Jag tror att han skulle vara betydligt mer hjälpt av att komma till ett fosterhem, där han kan få leva ett liv i trygghet och känna sig säker på att ingen kommer att slå honom. En kombination med terapi, där han får hjälp att bearbeta den gärning han misstänks ha gjort tycker jag är en självklarhet. För, oavsett hur förbannad pojken var på sin pappa när han sköt honom (om han nu gjorde det), så var det ändå hans pappa...

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner