måndag 1 december 2008

Nä, nu jävlar!

Jag har uttalat mig sparsamt i debatten kring FRA och IPRED, dels för att det har varit så många turer fram och tillbaka och dels för att det finns så många andra som har sagt så mycket klokt att ytterligare inlägg skulle vara onödigt. Men privatekonomi förstår jag mig på, så nu kan jag inte tiga längre.

Tele- och IT-bolagen varslar nu om kraftiga prisökningar för oss konsumenter för att bekosta alla de kontrollverktyg som FRA-lagen (och liknande lagar inom övervakningsområdet) gör nödvändiga. Drygt 3000:- om året beräknas våra kostnader öka. Det tycker jag är förbannat, jävla, in i helvete fräckt! Inte nog med att allianshycklarna vill skaffa sig rätten att övervaka vår data- och telefontrafik, utan de tycker också att vi själva ska betala för att de ska kunna göra det. Har de ingen som helst hut i kroppen?

Telefon- och IT-bolagen uppger att deras kostnader för att kunna tillhandahålla den information som rättsväsendet ska ha rätt att begära ut då FRA införs kommer att uppgå till mellan 100 och 300 miljoner kronor. Att lagra informationen i sex månader, som det finns ett EU-beslut på att de ska vara skyldiga att göra, kommer att kosta dem ytterligare 760 miljoner till 1,1 miljard att genomföra. Utöver dessa grundläggande investeringar kommer alla driftskostnader som årligen sammanlagt kommer att uppgå till mellan 133 och 364 miljoner kronor. Och, dessa kostnader ska vi som konsumenter stå för.

I DN:s artikel drar man en parallell till polisbilar, på ett sätt som gör det hela väldigt lättöverskådligt. Allianspackets beslut att låta tele- och IT-bolagen själva stå för kostnaderna för genomförandet av FRA är som att låta Volvo, i stället för staten, ensamt bekosta alla polisbilar. Det skulle ingen få för sig att begära, så varför förväntas telekombolagen själva stå för fiolerna i detta sammanhang?

För mig är detta det senaste beviset på allianspackets regeringsoduglighet, och jag undrar - faktiskt varje dag - hur länge de ska få hållas med sin galenpannepolitik. Vad krävs egentligen för att det ska bli nyval?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner