fredag 14 november 2008

Stava som en kratta, särskriv som en räfsa

Att stava rätt innebär stora bekymmer för människor idag. Vilket som irriterar mig mest - dessa eviga felstavningar som numera även dyker upp i de stora morgontidningarna, i SVT:s textremsor och i skönlitteraturen, eller särskrivningseländet som sprids som en farsot i stavfelens fotspår - vet jag inte.

Båda fenomenen är på sitt sätt störande; stavfelen därför att jag ofta upplever dem som ett tecken på nonchalans och bristande respekt mot mig som läsare, särskrivningen för att den så tydligt påvisar skribentens fallerande språkkänsla - en uppmärksam människa som är angelägen om att enbart särskriva de ord som ska särskrivas hör i vilka fall orden ska samman- eller särskrivas. Även i fallet särskrivning känns det som att skribenten koketterar med sin nonchalans och respektlöshet gentemot sina läsare.

Tidigare kunde man med största säkerhet anta att en person som stavade fel kanske inte hade gått mer än 7-årig folkskola, och då är man ursäktad, tycker jag. Men idag har stavfelen och särskrivningen drabbat hela befolkningen på ett högst demokratiskt sätt. Gammal, eller ung, låg- eller högutbildad - ingen går längre säker. Så sent som igår fick jag ett högst talande exempel från dotterns lärare, ett brev som jag i valda, högst representativa delar återger här:

"Nästa termin kommer XX tillbaka från sina svenska studier"

Självklart börjar jag undra när XX ska fördjupa sina ryska studier - de i olika vodkamärkens olika fördelar, och sina brasilianska studier i form av en sambakurs i Rio de Janeiro. För, det är väl inte så enkelt som att XX har aktualiserat och förkovrat sig i svenskämnets alla klurigheter, och att det i stället skulle ha stått att XX är tillbaka från sina svenskastudier?

"Ni finner skrivschema för prov, frånvaro rapportering m.m. via denna sida"

Oroligt undrar jag nu vilken typ av rapportering skolan egentligen sysslar med. Är det de som ska förse skivbolagen med uppgifter om misstänkta illegala nedladdningar? Står lärarna under rasttid vid sopstationerna för att hålla utkik efter källsorteringsslarvare? Eller, har skolan börjat med nyhetssändningar i realtid för att ta upp konkurrensen med SVT24 och CNN? Mest troligt är det emellertid att det är läraren som har skrivit fel igen. Frånvarorapportering låter som ett rimligt begrepp att finna på en skolas hemsida.

I slutet av brevet inser läraren plötsligt något, och drabbas av en sammanskrivningsiver som är lika felaktig som den tidigare särskrivningsdumheten:

"Jag kommer för säkerhetsskull att ringa"

Visserligen förekommer orden "för säkerhets skull" ofta i samband med varandra, men att för den sakens skull skriva ihop dem är lika fel som de tidigare misstagen att skriva isär ord som borde ha hopskrivits.

Jag är ledsen, lille magistern. Jag är inte främst ledsen för att du inte kan stava, utan för att det är du som ska undervisa min dotter. Förvisso är du inte språklärare, men även i ditt ämne förekommer mycket skrivet material, och många skriftliga genomgångar på tavlan. Och, i en undervisningssituation kräver jag som förälder högre korrekthet än du lyckades åstadkomma i ditt brev till oss föräldrar. Tydligen befann du inte brevet vara nog viktigt för att ödsla en minut på att korrekturläsa det innan du klickade på skrivarikonen på datorskärmen.

Ett råd till dig, som tycker att det är svårt med såväl stavning som särskrivning är att kolla ordet i någon av alla de ordböcker som finns tillgängliga på nätet, t.ex. Lexins svenska ord.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner