torsdag 27 november 2008

SJÄLVKÄNSLA KAN INTE KÖPAS FÖR PENGAR

Jag är så glad att jag inte bor i Storbritannien, eller att min käre bäste hälft är engelsman - risken skulle ju då vara stor att han skulle tillhöra de 20% av engelsmännen som öppet erkänner att de tycker att skulle vilja att deras partner ska genomgå en plastikoperation. Fast, det är inte hela sanningen, förstås.

Till den bättre hälftens försvar måste jag säga att han är en större man än så, med en syn som förmår genomskåda yta, och uppskattar en människa för dess väsen snarare än för eventuella yttre kvalitéer, även om sådana gärna också får finnas som en bonus.

Om någon skulle drista sig att föreslå mig en plastikoperation kan du lita på att denne skulle få en rejäl spark i arslet så hård att tåhättan på kängorna skulle peta ut någonstans i bröstvårtehöjd på honom.

Plastikoperationer för mig är något man genomgår efter ett trauma av något slag; en brännskada, en mastektomi, en bilolycka eller liknande - inget man gör för att man ska "må bättre". Att tro att man skulle må bättre i sig själv efter att man har tagit bort tre hårfina kråksparksrynkor kring ögonen, fyllt i lite silikon i läpparna så att man ser vanskapt ut, eller gjort en vaginaplastik är bara helt absurt.

Självkänsla och -respekt kan inte köpas för pengar, eller ordnas med en skalpell och försnillande plastikkirurger.

2 kommentarer:

TexasSwede sa...

Håller inte med. har flera kvinliga vänner som genomgott operationer för att fixa saker de varit missnöjda med, och det har gjort under för deras syn på sig själva.
Du kanske inte har nåt du är missnöjd med, men det finsn tjejer som vill ha lite större bröst, eller få bort lite valkar, etc.
Däremot tycker jag inte det är mannens sak att begära en operation. Om han inte var nöjd med henne som hon var så skulle han inte ha gift sig med henne. Å andra sidan så får tjejen också se till att hålla kroppen i form även efter att de gift sig. Borde ingå i kontraktet man skriver. :-)
Många tjejer struntra i sin kropp efter att de gift sig och har "fångat" den man de vill ha. De sväller upp, klipper håret kort och liknande.
Själv lägger jag en hel del pengar (motsvarnde 1600 kr/månad) på gym (medlemskap + personlig tränare), och i takt med att jag gått ner i vikt och ser bättre ut så har min självkänsla garanterat stigit.
Går du på gym själv? Är inte det samma sak, bara att det tar längre tid att nå samma/liknande resultat?

Anna G Rahm sa...

Den människosyn du ger prov på i din kommentar är en bidragande orsak till att unga tjejer och killar mår dåligt och tycker att de inte duger - för att de, enligt vissa - inte ser tillräckligt bra ut.

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner