måndag 10 november 2008

Rätten om rätten till ett namn

Jag tycker att det är en så glad och positiv nyhet att läsa att Jan-Olov, som ibland klär sig i kvinnokläder, faktiskt får rätt att då heta Madeleine - även rent formellt. Emellertid är Jan-Olovs/Madeleines strid inte helt utkämpad ännu, länsrättens beslut kan överklagas till hovrätten, där det finns prejudicerande fall som pekar mot att den högre instansen kommer att häva länsrättens beslut. Men, jag håller en tumme för Jan-Olovs/Madeleines rätt till sitt namn!

Se denna strålande film om du inte redan gjort det. Tänkvärd och välspelad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack!
Nästa instans är dock Kammarrätten. Inte Hovrätten. Just nu har jag formell rätt att kalla mig och heta Madeleine när jag vill. Inte bara då. Och då :-). Får se hur det går framöver.

Anna G Rahm sa...

Jag håller en tumme för dig och din kamp. Lycka till!

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner