lördag 29 november 2008

Jag vill kunna välja själv

Och, så har då terrordåden i Mumbai fått en svensk anknytning - terroristerna lär ha ringt ett samtal via en mobil de lånat/konfiskerat av en svensk tjej som bodde på ett av hotellen de angrep.

Tyvärr måste jag anta att denna lilla detalj är det som avgör vidare publicering kring attentatet i Mumbai - för vem vet? Kanske hade någon av terroristerna på sig en keps det stod Volvo på, eller något annat som gör att det finns svenskintresse av att rapportera kring nyheten.

Jag blir så förbannad på media då de hela tiden prioriterar bort stora nyheter av världsintresse, bara för att inga svenskar är inblandade - eller hur de skulle välja att blåsa upp att en kanot kantrat i Nya Guineas inland och en svensk råkade få en kallsup, och i stället prioritera bort att 2000 människor den senaste veckan har omkommit i stridigheter i något avlägset land, för att där inte fanns några svenskar närvarande.

Jag vill själv avgöra vilka nyheter jag tycker är intressanta. Denna fullständiga fixering vid svensk inblandning eller inte tycker jag är oerhört frustrerande, samtidigt som den stärker min skepsis mot etablerad medias urvalskriterier.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner