lördag 29 november 2008

Drogpåverkade Duracell-kaniner och allvarliga symptom

Så åkte han då ut, den lille tonårsgrabben som är långt ifrån torr bakom öronen. Ja, självklart pratar jag om Johan Palm och Idol. Vecka efter vecka har vi sett honom överleva sig själv, medan han har konkurrerat ut andra, betydligt mer habila sångare och sångerskor. Det är en charmig liten kille, inte tu tal om saken, men sjunga är kanske inte riktigt hans grej - i synnerhet inte förrän rösten är färdigformad efter genomgånget målbrott. Å andra sidan är jag i fel generation för att kunna uttala mig om hans eventuella förtjänster; det är mer dotterns sak - hon är i alla fall i rätt ålder för att potentiellt kunna drabbas av den Johan-feber, som vi igår kunde se yttrar sig genom hysteri, tvära känslokast och förlorande av medvetandet; ganska allvarliga symtom, med andra ord. ;-)

Det största antiklimaxet med gårdagens sändning var annars för mig de förväntningar kvällstidningarna hade byggt upp inför skandalartade framträdanden på och med Carola. Vad annat kunde man vänta sig efter rubriker som "Carola vill stoppa inslag i Idol", och "Carola vägrar delta i Idol"? Emellertid blev jag oerhört besviken under och efter sändning igår, eftersom jag inte såg maken till skandal i de filmade inslagen med hela Sveriges pseudojesus. Jag hade väntat mig att hon åtminstone skulle tafsa Kevin mellan benen, svära en lång ramsa, eller åtminstone sjunga rejält falskt. Inte då. Det mest upprörande med hennes deltagande var snarast den fullständiga brist på improvisationsförmåga som hon visade under sitt kommenterande av framträdandena. Och, ska tilläggas, hennes filmade klädombyte som lär ha gått ut direkt i websändningen av programmet. Eftersom jag hellre ser tv-program på tv än på nätet missade jag detta inslag. Men, jag kan inte säga att jag sörjer det. För, som sambon så vist konstaterade: "Varför ska man filma i logerna under klädbyten?"

Kevin, den lille hoppjerkan fortsatte som en drogpåverkad Duracell-kanin genom tävlingen. Och, precis som flera andra bloggare kan jag inte låta bli att tycka att hans deltagande är lite orättvist. En etablerad artist - dessutom äldre än många av de andra - tävlar mot fullständiga amatörer. En billig affär för skivbolaget, i och för sig. Han har fått den skolning man behöver som nyetablerad artist, och kommer förmodligen inte att kosta dem speciellt mycket förutom skivinspelningen.

På tal om skivinspelningar undrar jag djupt över en sak; nämligen hur Anders Bagge på stående fot kunde lova Johan Palm ett skivkontrakt efter sändning igår, när Baggen tidigare har gått ut i media angående Lars Eriksson (som fick ett likadant erbjudande under auditionturnén) och talat om att de inte ens får diskutera en eventuell skivutgivning så länge Lars Eriksson är bunden av sitt kontrakt med Idol-produktionen. Jag förstår inte skillnaden mellan Johan och Lars i detta avseende - förutom då att jag tycker att Lars Eriksson är betydligt mer intressant som artist.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner