onsdag 19 november 2008

Deliriska fantasier viktigare än folkvilja

Det är inte utan att jag undrar vad svensk militär ska göra mot piraterna utanför Somalias kust. Jag tror nämligen att det är en nödvändighet att ha rätt att öppna eld om man ska ha en chans mot piratskeppen.

Vanligen brukar svenska styrkor inte bemyndigas med rätten att öppna eld, annat än om det gäller självförsvar, så jag undrar vad som är annorlunda med detta uppdrag - och vem som törs stå för beslutet att svensk militär ska ingå i stridande styrkor i en annan världsdel.

Vart tog den så heligt hyllade neutraliteten och alliansfriheten vägen? Försvann den i samma ögonblick som den politiska sörjan (aka alliansen) som sitter i regeringen nu tog över makten i Sverige? När tillfrågades befolkningen i så fall om det? Eller, fattas alla beslut nu på samma sätt - utifrån überministerns deliriska fantasier - utan hänsyn till folkviljan?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Att inte ta ställning är också att ta ställning, därför är vi många i Sverige som inte gillar alliansfriheten. Och angående när befolkningen tillfrågades skulle jag vilja säga att det var vid valet. Den så kallade "sörjan" röstades ju trots allt fram av svenska folket.

Anna G Rahm sa...

Mäster:

Visst röstades politikersörjan fram i valet - och denna sin röst på ett alliansparti är det många som ångrar idag, och ännu fler som får betala för.

Glöm inte att de flesta som la sin röst på något av allianspartierna gjorde det som en protest mot Göran Persson och hans megalomani, snarare än för att de trodde på alliansens förträfflighet som politiker.

Lars Jönsson sa...

Du skriver:
Här är det jag som bestämmer vilka kommentarer som publiceras eller kastas. De jag anser säger något vettigt får ni ta del av, resten skonar jag mina medmänniskor ifrån - så altruistisk är jag.
-------
Risken med detta är att du skonar dina läsare från kommentarer, som är kritiska mot vad du skriver..
Trots allt, kan du ju ha fel. Jag kan till viss del förstå din censur mot vissa inlägg. På min blogg har jag valt att inte ha någon förhandscensur. Åtminstone i ett fall har det fått mig att backa från min tidigare åsikt. För jag hade fel!

Anna G Rahm sa...

Lars:

Eftersom en blogg är personlig finns det inga som helst krav på att man ska publicera vad skit som helst - lika lite som en tidnings insändarredaktion har ett absolut tvång att publicera samtliga insändare som tillsänds dem.

Mitt kommentarsfält ska inte bli ett utrymme där till exempel främlingsfientliga människor ges fritt spelrum att sprida sitt gift genom samhället - därför använder jag kommentarskontrollen, och förebehåller mig rätten att välja vilka kommentarer jag anser vara värda att stå på sidan. Det är inte mer komplicerat än så.

Vad gäller din oro att jag enbart skulle välja ut kommentarer som "håller med mig" tycker jag att du här ovan ser ett tydligt exempel på att så inte är fallet.

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner