lördag 4 oktober 2008

Verbal inflation

Det är inte bara i den ekonomiska sektorn som stora värden går förlorade i rasande fart. Vissa ord riskerar att gå precis samma framtid till mötes; att de från en dag till nästa blir helt innehållslösa. Och, då hjälper det inte med några krispaket eller bankgarantier instiftade av Riksbanken, utan då är det upp till dig och mig - alltså alla vi som använder ordet att återerövra laddningen i det.

Ett exempel är ordet extrem, som på senare år har övergått från att betyda ytterlig och överdriven, till att beteckna allt som på något (ibland till och med minimalt) sätt anses avvika från normen. Man talar numer t.ex. om "Extrema tvillingar".

Rara, men inte särskilt extrema tvillingar.

Hur ett tvillingpar kan vara extremt står utanför min fattningsförmåga. Den enda tolkning jag kan lägga i frasen för att göra den extrem är om det vore tre, och inte två tvillingar. Men, det resonemanget faller ju redan innan det har börjat, eftersom det implicit i ordet tvillingar är givet att det rör sig om två syskon, varken mer eller mindre.

Opraktisk, men knappast extrem tesked.

Jag väntar att vi snart kommer att stöta på "Extrema teskedar", "Extrema tretums-spikar" och "Extrema grodyngel". I nämnd ordning kan jag föreställa mig att det extrema med teskedarna är att de går lika bra att använda i en kaffekopp som i en tekopp, spikarna är utrustade med kvadratiska huvuden, och grodynglen visar sig bli paddor i stället för grodor. Så extrema var de fenomenen.

Ovanligt utseende, men knappast en huliganhäst.

Ett annat ord där inflationen gått hårt fram är huligan/värsting. Senast i dagens Aftonbladet pratar man om "huliganhästen". Enligt den mycket användbara SAOB, som finns för gratis användning på nätet betyder ordet huligan: person av sam­hällets bottensats som begår eller är i stånd att begå vilka förbrytelser som helst, våldsverkare, bandit och bov. Kanske är det jag som bara är trångsynt, men jag ser inte riktigt hur denna definition ska kunna appliceras på en häst.

Nej, bästa rubriksättare. En stunds eftertanke vore inte så dumt före ni sätter nästa rubrik. Tänk på vilka ord ni använder, och om det verkligen inte finns något mer rättvisande. Bjud gärna in programtitelansvariga för skräpkanalerna 3 och 5 - de behöver nämligen samma eftertanke. Och, vi alla andra måste göra gemensam sak. Ingripa och protestera när orden används alltför vidlyftigt och de därmed riskerar att drabbas av en inflationstakt lika stor som den i Zimbabwe.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner