torsdag 30 oktober 2008

Skillnad i blindhet?

Nu sitter jag här och kliar mig i huvudet igen.

Antingen är jag allergisk mot schampot, eller också är det något underligt i uttalandet om att "Massage är det enda yrket som är tillgängligt för synskadade och det finns få alternativ när det gäller att garantera inkomster för de personerna", som en domare i Sydkorea har sagt. Visst låter det konstigt!


Jag känner några synskadade (någon av dem helt blind), och inte en enda av dem verkar som massör. Ett par av dem arbetar i telefonväxlar, någon som kurator, och ytterligare en med avancerad elektronik. Varför skulle då inte dessa yrken kunna innehas av synskadadei Sydkorea också? Jag förstår inte...

Kanske tycker man att synskadade är mer lämpade som massörer, eftersom det ofta förekommer att den masserade ligger helt naken på massagebordet. Man kanske antar att det är lättare att klä av sig framför en människa som inte kan se din kropp. Men, med tanke på att synskadade ofta uppfattar sina fingertoppar som sina ögon kan jag inte förstå det argumentet. Så, hur är det egentligen? Beror den akuta klådan i mitt huvud på schampoallergi, eller ett underligt formulerat domslut?

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner