torsdag 30 oktober 2008

Det blir vinter varje år

För mig, som visserligen inte har körkort, låter det som en fullkomlig självklarhet att man som bilförare måste anpassa hastighet och körsätt efter det väglag som råder. Ändå kan man flera gånger om året läsa om bilister som råkat ut för riktiga dårolyckor, som i många fall hade kunnat undvikas om de lytt dessa båda råd.


Är man som bilist oförmögen att ta till sig av råd och vägledning (haha!) från experter, eller tror man att olyckor bara händer andra som saknar den körskicklighet, erfarenhet och det goda omdöme man själv innehar?
Nu förutspås den första snön komma här i södra halvan av landet - halkan har redan slagit till - och jag kan slå vad om att det blir precis som tidigare år - en myriad av olyckor och ett smärre trafikkaos.

Som en påminnelse kan jag avslöja att det varje vinter faktiskt kommer snö, och blir halt. Förbered er och fordonen i tid, i stället för att riskera er egen och andras hälsa i trafiken. Själv tänker jag, så långt det är möjligt, befinna mig inomhus i sällskap av en småfrusen katt och en god bok under min härliga filt.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner