onsdag 22 oktober 2008

Servitörens hämnd

Steve Dublanica, som själv är servitör, har skrivit en bok om serveringspersonalens fuffens mot gäster de inte helt uppskattar. Att spotta i maten är en gammal klassiker, liksom att påstå att kreditkortet inte verkar fungera. Tydligen ska gästen inte heller lita på servitören när han/hon rekommenderar en maträtt. I stället för att bero på att rätten är extra god, är det oftast snarare en fråga om att köket behöver bli av med råvarorna som ingår i den.

Men, glöm för all del inte att boken baseras på en servitörs upplevelser i landet där Jackass såg dagens ljus...

Min, utan tvivel underligaste kontakt med en servitör var på Cypern för snart 15 år sedan. Min vana trogen reste jag ensam, och hade uppsökt en restaurang för att äta souvlaki.


Fram kommer en servitör, som jag aldrig tidigare i mitt liv har sett, och frågar mig om jag är lärare och kommer från Sverige. Med mun som en fågelholk var jag naturligtvis tvungen att tillstå detta, då det stämde till 100%. Då säger servitören nästa underliga sak: "Jag har sett fotografier av dig". Förskräckt började jag tänka tillbaka i tiden, för att försöka komma på om det möjligen hade kommit några komprometterande fotografier av mig på villovägar, men det hade det inte, kom jag strax fram till.

Självklart frågade jag, när den värsta fasan lagt sig, var han hade sett dem. Då berättade han att hans släkting bodde i Sverige, och hade studerat svenska hos mig. Och, han mindes mitt utseende. Visst är världen liten!

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner