söndag 12 oktober 2008

Salvekvick och kvacksalveri

Brist på empati, tid och vettiga förklaringar till sjukdomstillstånden är några av orsakerna till att människor vänder sig till alternativa behandlingar, och dessutom väljer att tro på att de ska fungera i stället för den traditionella vården, det säger Simon Singh, som tillsammans med läkaren Edzard Ernst har skrivit boken "Salvekvick och kvacksalveri - Alternativmedicinen under luppen".


I boken granskar de båda herrarna; Singh, som är vetenskapsjournalist och författare, och Ernst, som är världens förste professor i alternativ medicin, 40 alternativa behandlingar för att se vilka som uppvisar effekt och vilka som är rent hälsofarliga. De flesta alternativa behandlingsmetoder uppvisade ingen som helst effekt, förutom i vissa fall en placebisk. Föga förvånande hamnar homeopati i klungan längst ned på listan över verksamma behandlingsmetoder, i sällskap av tarmsköljning och magnetterapi, medan kiropraktik mot nackbesvär befanns vara bland de farligaste.


De enda alternativa behandlingar jag praktiserar med någon sorts regelbundenhet är att jag brukar dricka echinacea då jag känner att en förkylning är i antågande. Nio gånger av tio lyckas jag med den illasmakande mixturen stoppa symptomen från att resultera i en regelrätt förkylning - och det är bevis nog för mig att det är verksamt.


Den andra är att jag varje dag äter 750 mg rött ingefärspulver i tablettform. Detta för att jag ska kunna bibehålla någon som helst rörlighet i min förvärkta kropp. Så snart jag slutar med ingefärstabletterna slutar också lederna att fungera - alltså redan dagen efter den överhoppade/avglömda dosen. Det låter som rent hokus pokus, men är ett faktum som hela min omgivning fascinerat har kunnat iakttaga. Dessutom blir jag yr som en full sjöman om jag äter mer än 750 mg, så någon inverkan på kroppen har tabletterna.


Ingefära och echinacea är mina två hälsotips - ja, vid sidan av massage för den som har ekonomisk möjlighet. Nu ska jag påverka biblioteket så att de köper in boken, för här ska läsas!

Här finns en radiointervju med författarna.
En lista över det som fungerar, enligt boken.
En lista över tveksamma behandlingar, enligt boken.
En lista över rena bluffmetoder, fortfarande enligt boken.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner