söndag 12 oktober 2008

Numer är sängvägen virtuell

Jag tycker att det är skrämmande att man ska behöva varna vuxna människor för att lägga ut komprometterande fotografier av sig själva på t.ex. Facebook. Jag trodde att varningarna mot att lägga upp oönskat material av sig själv hade nått till alla världens hörn vid det här laget. I alla fall så länge jag pratar om människor som tillhör min egen generation - alltså tidiga 70-talister och äldre.

Nätet.

Det är ju ett faktum som det pratats om lika länge som nätet funnits till så gott som allas förfogande, att när en bild en gång varit publicerad på nätet är det, näst intill omöjligt att ta bort den därifrån.

Nu, när fler och fler företag av olika kaliber faktiskt ser Facebook till en hjälp i att nyrekrytera personal blir det viktigare än någonsin att ha koll på vilken bild av en själv som sprids i den virtuella verkligheten. För fyllefoton, eller privattagna utvikningsbilder är sällan en merit för de mer prestigefyllda arbetena.

Om det inte är så, vill säga, som jag läste i en blogg angående fotopublicering; att sängvägen till en karriär numer går via/ersatts av utvik på Facebook...

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner