tisdag 28 oktober 2008

Fetischklädd pastor

Först ska jag erkänna att jag aldrig har sett en enda minut av 5:ans nya skandalsåpa, Färjan. Men, programkonceptet känner jag igen; att fragmentariskt skildra olika deltagares karaktärer. Ruth Närhi tycker att det är orättvist. Ruth kallar sig själv "båtpastor", och ser som sin stora uppgift i livet att frälsa själar till Jesus på olika färjor. Det kan man naturligtvis ha åsikter om huruvida det är rätt eller fel, men det överlämnar jag till någon annan.


Ruth anser emellertid att 5:an framställer henne som prostituerad i stället för frälsare i sin såpa. Hon menar att den bild som ges av henne får det att framstå som att hon raggar män, vilket hon i och för sig kan sägas göra, för att ha sex snarare än att få dem gudfruktiga. Det är naturligtvis beklagligt. Och, jag påminner om att jag inte har sett en enda minut av såpan. Men, jag har sett bilden av Ruth, som publiceras i dagens Aftonblaska.


Baserat på den förstår jag precis varför 5:an valt att framställa henne som ett båtluder. I min värld traskar själasörjare knappast runt i latexstövlar med lårhöga skaft och gummiklänning - eller vilket material hennes kläder nu har. För mig är det en klädsel som anstår antingen en fetischist, eller som 5:an antyder, en prostituerad. Hur som helst yrken som ligger långt från en båtpastors... Jag menar, om hon nu både är fetischist och vill sprida det kristna budskapet föreslår jag att hon anammar nunnefetischen. Det finns många söta små dok man kan iklä sig där - i latex likväl som andra material.

1 kommentar:

Peter Tuominen sa...

Osökt kommer jag att tänka på den gamla svenska popcombon Lädernunnan...

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner