fredag 24 oktober 2008

En pint lager minus en tredjedel

För alla som vill ha en pint lager kan det bli bråttom om man vill hinna dricka den på puben i Storbritannien. Ett lagförslag är nämligen under behandling, där man diskuterar om de otidsenliga måttenheterna med att sälja öl i pints, och halvpints är just otidsenligt.


En undersökning visar att många kvinnor tycker att en hel pint är för mycket, medan en halv pint för lite. Männen, å andra sidan, tycker i många fall att en hel pint är för lite. Vissa är då aldrig nöjda. ;-)


Enligt det nya förslaget vill man servera 2/3 pint öl. Självfallet kommer detta att innebära att en mängd glas och sejdlar runt om i Storbritannien måste kasseras. Men, då ölförsäljningen generellt gått ned, ser man det som en acceptabel effekt - om man genom måttändringen lyckas höja försäljningen igen.


Själv tycker jag att en tesked öl är för mycket - men det beror på att jag inte uppskattar smaken. Jag ser mig inte på något sätt som representativ för kvinnor i fråga om ölförtäring.

Jag undrar förresten om en minskad ölmängd i glasen hade hjälpt Jasmine, den alkoholtörstande katten, att slippa bli portad från puben...

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner