söndag 12 oktober 2008

Björnfrossa - sanning eller myt?

Huruvida det ligger något i att människan drabbas av björnfrossa så fort det är en björn i annalkande vet jag inte - jag har aldrig varit så nära en vild björn att jag har kunnat ta reda på det. Någon som borde veta svaret är Jim West, som överraskades av en svartbjörn när han var på skogspromenad med sin hund.


Plötsligt stod han öga mot öga med en björn. Jag misstänker att jag skulle ha skrikit högt, men det avslöjar inte artikeln huruvida West gjorde eller inte.

Björnhonan gick till anfall, och började bita West, som sparkade vilt omkring sig, men som föll omkull. Då han reste sig hade han beväpnat sig med en tjock gren, och satte igång att försöka förmå björnen att försvinna genom att slå den.

Efter ett tag, och ett antal slag senare dog björnen, och West kunde gå och skaffa hjälp för sina egna skador. Tyvärr var björnhonan West dödade mor till två små björnungar, som man var tvungen att avliva, eftersom de genom Wests försorg blivit moderlösa.


Min undran är om man inte skulle ha kunnat lämna dem till något zoo i närheten?

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner