fredag 17 oktober 2008

Bejaka lusten

Kampanjen för att locka fler studenter till Stockholms Universitet genom att använda sig av sex kan man tycka vad man vill om. Jag tycker att det är en kul, nytänkande idé. Men, vad viktigare är uppskattar jag budskapet kampanjen har, nämligen att få igång en diskussion om sex utifrån lustperspektivet.


Med tanke på hur mycket skam, skuld och bigott moral det ofta följer med i diskussioner som ens tangerar sexualitet är det skönt att höra någon faktiskt nämna orden sex och lust i samma mening. Det är som att hela lustperspektivet glöms bort i gängse debatter, och att man förutsätter att sex alltid innehåller ett visst mått av komplikationer. Så är det ju inte, i alla fall har jag inte upplevt det så.


Att tillåtas bejaka sin lust, och att faktiskt erkänna att man är en sexuell varelse tror jag gör människan lyckligare, och lättare till sinnet.


För att avsluta i en allvarlig ton, vill jag samtidigt berömma Rfsu, som är medarrangörer till sexveckan på Stockholms Universitet, för att de åter fokuserar på spridandet av såväl hiv, som könssjukdomar, och propagerar för att använda kondom. Bra jobbat! Ge inte upp!

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner