tisdag 23 september 2008

Mitt hjärta blöder

Det verkar vara i Finland och i USA som det sker vanvettingsdåd på skolor; massakrer där flera mister livet utan synbar anledning.

Varför det sker i USA är för mig tragiskt, men inte så konstigt med den lag de har som ger medborgarna rätt att bära och använda vapen i självförsvar. Denna lag gör att vapeninnehav blir betydligt mera frekvent än vad som är sunt i något land som inte utkämpar ett inbördeskrig.

Jag märker att jag känner till för lite om Finland för att kunna se någon liknande orsak där. Hur ser lagstiftningen ut för vapeninnehav där? Kan vettvillingsdåden förklaras på samma sätt?

Det må vara hur det vill med den saken. Ett står ändå klart, och det är att varje gång något liknande händer är en gång för mycket, frikostiga vapenlagar eller inte. Mitt hjärta blöder för dem, vars anhöriga omkommit eller skadats i detta såväl som andra vansinnesdåd.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner