lördag 30 augusti 2008

Kreativt, roande och småtokigt

Jag trodde aldrig att jag skulle säga följande: "Jag gillar Pakistan!"

Jag läste just i tidningen att man i torsdags beslutade förbjuda börsfall. Det tycker jag är kreativt, roande - att man försöker förbjuda något som så fullständigt ligger utanför mänsklig kontroll att påverka; ungefär som att förbjuda regn - och lite härligt småtokigt (av samma anledning som jag tycker det är roande).

Sådant nytänkande i svensk lagstiftning skulle kunna åstadkomma mycket. Man skulle enligt denna princip till exempel kunna förbjuda att yttersta brödskivan i påsen alltid blir torr och tråkig. Eller varför inte förbjuda ballonger att gå sönder just när barnen fått dem? Kanske ett litet förbud mot att det inte lämpar sig att göra potatismos av färskpotatis?

Ja, ni ser själva att ett sådant kreativt nytänkande, fyllt av visioner för att göra människans vardag lite drägligare radikalt skulle kunna påverka allas vår vardag. Och, om vi ytterligare låter Pakistan influera Sverige föreslår jag att man inför liknande, högst dekorativa bussar. Tänk så glad man skulle bli så fort man kom ut i trafiken och såg en sådan lysa upp trafikbilden.

Så, vad väntar herr überminister och hans anhang i regeringen på? Det är bara att sätta igång och brainstorma.

Dekorativt inslag i stadstrafiken.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner