torsdag 31 juli 2008

Det påminner mig om Shantaram

Trenden, som jag överhuvudtaget inte hade hört talas om förrän jag läste om den idag, att bära kalsingar under badbyxorna får mig att tänka på en sak jag läste i boken Shantaram - som för övrigt är en alldeles fantastiskt välskriven och högst läsvärd bok.

Läs boken, om du inte redan gjort det!

I boken, som utspelar sig i Indien, skildras en australiensares, Lins, första möte med sättet att sköta sin personliga hygien i en jordbrukarby på landsbygden på följande vis:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Tar man inte av sig kläderna?"
"Nej Lin! Det här är Indien. Ingen kan ta av sej kläderna, inte ens för att tvätta sin kroppar. Det här är Indien. Ingen är nånsin naken i Indien. Och framför allt är ingen naken utan kläder."
"Och... hur duschar ni?"
"Vi har på oss underbyxorna för att ta ett bad i Indien."

"Då så, det är bra", sa jag och släppte handduken och blottade mina svarta jockeykalsonger. "Jag har på mig underbyxor."

"
Yaah!" skrek Prabaker och dök ner efter handduken och täckte mig med den igen.
"Dom där små tygbitarna, Lin? Det är inte underbyxor. Det är under-underbyxor bara. Du måste ha det över-underbyxor."

"
Över-underbyxor?"
"Javisst. Som dom här, mina, som jag har på mej."

Han knäppte upp sina egna byxor så mycket att han kunde visa mig att han hade ett par gröna shorts under kläderna.

"I Indien har männen den här över-underbyxorna under kläderna hela tiden och i alla situationer. Även om dom har
under-underbyxor har dom i alla fall över-underbyxor, över underbyxorna. Förstår du?"

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kanske är det denna trend som spridit sig in i de svenska badhusen, eller vad tror ni?

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner