fredag 20 juni 2008

Onödig konsumtion, eller...?

Igår skrev jag om onödig konsumtion. Då handlade det om högklackade skor för nyfödda flickor. Idag hörde jag berättas om något helt annat, och som jag först var benägen att placera i samma kategori, men när jag hade tänkt en stund på saken var jag inte lika säker. Vad tycker du?

Det var en synskadad kille som berättade om den nya mobil han köpt. Det var en Nokia 5500, och den är minsann utrustad med ficklampa, kompass och kamera. Men, stopp ett tag. Killen är ju synskadad! Han konstaterade krasst att han kanske inte skulle ha så mycket nytta av de tekniska finesser hans nyköpta mobil hade att erbjuda honom. Men, det som avgjort hans val av mobil till att bli just den nämnda modellen var att den erbjöd talande SMS! Och, talande SMS måste ju underlätta för den som är synskadad, det säger ju sig självt. Nu återstår bara ett problem för killen, nämligen att lära sig vilken av alla triljoner knappar på mobilen han ska trycka på för att aktivera de talande textmeddelandena...



Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner