torsdag 26 juni 2008

Elementär teknisk evolution

Igår skrev jag ett inlägg med anledning av rapporten från BRIS där det kom fram att många barn och ungdomar mår dåligt av föräldrarnas datoranvändande. Jag skulle vilja utveckla mitt resonemang främst på två punkter.

En orsak till problemet anser jag vara att många föräldrar faktiskt underskattar sina barns datorkunskaper. I de flesta fall kan våra barn mycket, mycket mer om datorer och användningen av dessa apparater än vi själva kan. Därför är det viktigt att som förälder skaffa sig kunskap om hur man skyddar sina aktiviteter vid datorn. Det finns många behändiga program eller funktioner i operativsystem/virusskydd som ger ett ökat integritetsskydd för den enskilde användaren. Det bästa sättet att möta, och övervinna ett hot är kunskap. Kan man inte själv som förälder är jag säker på att de flesta, i sin bekantskapskrets har någon med större datorkunskaper som är villig att erbjuda sin hjälp.

En annan, om möjligt ännu viktigare aspekt av problemet, är att våra barn faktiskt inte har rätt att kränka vår integritet, lika lite som vi har rätt att kränka deras! Alla människor har rätt till ett privatliv - så även tonårsföräldrar. Jag har mycket svårt att tycka synd om de barn och ungdomar som, genom att t.ex. läsa föräldrarnas mail eller meddelandehistorik i msn har kommit över information de inte är redo att tolka och handskas med. De hade faktiskt inte där att göra från första början! På engelska finns ordspråket "curiosity killed the cat". Frågan är om inte "curiosity killed the kid" vore tillämpligt här...

Aftonbladets artikel kan du läsa här.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner