måndag 23 februari 2009

Mitt recept på en gladare dag

Alla ni som känner er lite nedstämda, och skulle vilja ha er ett gott skratt kan lätt ordna det. Det absolut busenklaste receptet är att skriva ett inlägg i din blogg om något så självklart som att du inte har något emot invandrare eller flyktingar. (Den som har följt min blogg en tid har sett att rådet är väl förankrat i empiri.) Det slår aldrig fel.


Inom några timmar efter att inlägget är publicerat börjar underhållningen rasa in i kommentarfacket. Jag säger det lika säkert som att gamar och hyenor snabbt slår sina lovar kring ett nykommet kadaver på savannen, eller som getingar dras till en öppen syltburk en het sommardag. Den största skillnaden är att invasionen i kommentarfacket är ren och skär humor!

Utan ett vitten av argument klassas inlägget som verklighetsfrämmande, utopiskt och ibland till och med utomjordiskt. Från rena pejorativer (det betyder nedsättande ord för den som inte visste) går förolämpningarna via intelligensrelaterade spörsmål till sandlådebråkslogik. Och det är lika roligt varje gång!


Det allra mest fascinerande är att människorna inte tröttnar. Det står klart och tydligt att jag skiter högaktningsfullt i att publicera kommentarer av xenofob/diskriminerande art, och ändå skrivs de.

Om jag vore elak, skulle jag kunna tolka det som att rasåtskiljande åsikter främst hyses av individer med begåvningshandikapp. Men, eftersom jag är en snäll flicka (som dessutom roas kungligt av kommentarerna) väljer jag att tro att individerna har kronisk otur när de försöker tänka.


Så om du vill ha ett gott skratt tycker jag att du ska göra som jag. Skriv om den fullständiga självklarheten att Sverige ska ha, måste ha och dessutom behöver invandring och flyktingar för att klara framtiden. Svårare än så är det inte att få en gladare dag.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner