onsdag 19 november 2008

Problematiskt IPRED-förslag

Centern har lagt ett förslag om att bredbandsleverantörerna ska skicka ett litet upplysande varningsbrev till fildelarna före man lämnar ip-adressen vidare till de stora stygga skiv- och filmbolagen. Det låter väl som ett bra förslag - om man dels bortser från att ingen som fildelar, förutom möjligen Niklas Strömstedt, inte redan vet att man sysslar med "illegala aktiviteter" men bedömer risken att åka fast som så liten att man väljer att göra det ändå. Så, själva upplysningsdelen om illegala aktiviteter kan man skippa i brevet. Dels därför att jag inte tycker att det ligger på ett enskilt företag att hantera uppgifter om eventuella brott. Vi har redan en brottsbekämpande enhet i landet, och det borde räcka.

Ett problem som emellertid infinner sig; varningsbrev eller inte, är för sådana halvtekniska idioter som jag, som inte laddar ner själv, men som har ett trådlöst nätverk här hemma, som en mindre handfallen, datorkunnig person lätt skulle kunna ta sig in i, och fildela bäst fan han/hon vill. Hur ska jag kunna bevisa min oskuld i det hela?

Jag tycker personligen att det skulle vara mycket bättre att lägga på en summa på den månatliga kostnaden för bredbandsabonnemanget, och sedan låta alla ladda upp och ner precis vad tusan som helst - och artisterna skulle ändå kunna få betalt för sin intellektuella egendom.

Förresten kan jag inte låta bli att undra vart überministerns fagra tal om att han inte vill stämpla en hel generation som brottslingar, genom att förfölja dem som laddar ner musik för eget bruk har tagit vägen. Är det någon som vet?

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner