lördag 1 november 2008

Fall för frestelserna, lev med lasterna

Det finns många smålustiga citat kring det här med laster och frestelser. Några favoriter är: "Som regel undviker jag frestelser - om de inte är oemotståndliga." som Mae West lär ha yttrat.


"Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft," är ett annat bra citat att ha tillhands om man kritiseras för sina laster av omgivningen. Cyril Connoly lär ha yttrat de orden.

"Ett fel man delar med en annan människa blir ett starkare band än en gemensam dygd." Dessa kloka ord har yttrats av Hermann Bahr. Det gäller alltså inte att lägga av med alla sina laster, utan att hitta gelikar som förstår och delar dem.

Den alltid lika kloke Ernest Hemingway sa: "Jag har alltid hyst djupt misstroende mot folk som varken röker eller dricker. De har förmodligen några fruktansvärda dolda laster." Det tror jag det ligger stor sanning i. För, som en okänd källa har sagt: "Summan av laster är konstant." Det är något jag är övertygad om.



Som avslutning väljer jag ett arabiskt ordspråk, som känns som en härlig tröst efter att man har ätit "alldeles för mycket" choklad, kakor och pilligt smågodis; "Om människan vore fullkomlig skulle hon hata sig själv."

Till sist måste jag väl tillkännage att min största last är
choklad.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner