torsdag 2 oktober 2008

Tandlöst förbud

Nu ska Indien gå i samma fotspår som Schweiz prövat på; nämligen att förbjuda rökning på allmänna platser. Förbudet i Schweiz befanns emellertid vara lagstridigt och upphörde därför, åtminstone tillfälligt, igår. Jag ställer mig högst tvivlande till att rökförbudet i Indien kommer att nå någon större framgång.

Vardagsrummet.

Att vara hänvisad till att röka i hemmet eller i bilen, kommer att bli föremål för mången tolkning. I Indien lever många sitt liv på gatan - gatan de kallar sitt hem. Blir det då tillåtet för dessa människor att röka på gatan, trots att det är en allmän plats - de befinner ju sig hemma? Eller någon som åker i en cabriolet? Får denne röka - uppenbarligen befinner han sig i bilen, men bilen har inget tak?

Som sagt, förbudet kommer troligen inte att bli någon större framgång, i alla fall inte så länge de ekonomiska klyftorna i landet inte utjämnas.

1 kommentar:

Ulmerkotten sa...

Hej du Anna Rahm! Jag vet inte med vilka tankar jag skriver detta, det känns nämligen som jag skriver till min fru. Hon hette åxå Anna Rahm, men dog för några år sedan. Hon bara ställde sig upp från soffan en kväll, tog några steg och dog. Brusten aorta.

Men i alla fall, jag vet inte så mycket om Indien, och har inte varit där, men det är bara att vänta på att ett rökförbud kommer även här i Sverige, som du kan läsa på men blogg: http://ulmerkotten.blogspot.com/search?updated-min=2008-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&updated-max=2009-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&max-results=1


/ Mikael Rahm

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner