fredag 10 oktober 2008

Nej till pepparspray

Att flickor/tjejer/kvinnor skulle få laglig rätt att beväpna sig med pepparspray tycker jag är en dålig idé.

För det första skulle denna rättighet kunna missbrukas - jag har svårt att se en lag som endast riktas till det ena könet - och sålunda skulle även förövarna helt lagligt kunna skaffa sig pepparspray. Och det vore väl en väldigt dum utveckling. Våld föder våld - så enkelt är det.


En upptrappning, där det för kvinnan blir lagligt att med vapen - visserligen inget dödlig sådant - försvara sig mot en potentiell överfallare, leder till att klimatet hårdnar än mer. Och, till att gärningsmännen beväpnar sig med tyngre vapen för att inte bara kunna få kvinnan dit han vill, utan även skydda sig mot den pepparspray det är fullt möjligt att kvinnan har i fickan eller väskan.


Att, som några kommentatörer till artikeln i Aftonbladet säger, tillåta skjutvapen skulle skapa ett samhälle som blir än mer likt det amerikanska. Statistiken säger oss att antalet mord i USA - antingen de är oprovocerade, resultat av uppgörelser, eller självförsvar - eskalerar och att USA därmed har bland de högsta dödstalen (som resultat av våld) per capita i världen. Ett sådant samhälle vill inte jag ha - där våld är svaret, oavsett hur frågan löd.

Eftersom jag tror att pepparspray är första steget på väg mot ett legaliserande av skjutvapen, säger jag nej till pepparspray.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner