måndag 20 oktober 2008

En ohelig ko för gemene man

Gemene man i Sverige anser uppenbarligen att två saker inte får kritiseras. Det ena är de bottenlöst korkade svennedemokraterna, och det andra är bråkstakar som slåss i fotbollens namn. Precis som jag trodde har jag nämligen fått ett antal kommentarer till mitt inlägg från i natt, som påpekar att det är en manlig instinkt att slåss; att det inte är sanna fotbollssupportrar som vädrar sitt testosteron i fotbollsklubbarnas namn, eller att jag gnäller på fotbollshuliganer för att jag är en korkad och oknullad brud.

Som jag sa skiter jag fullständigt i det!

Slynglarna slåss i fotbollens namn, och kostar oss skattebetalare en helvetes massa pengar, antingen de är lagsupportrar eller inte. Och, antingen det är match på gång eller inte. Våld och dumhet i fotbollens namn kan inte skyllas på samhället i stort. Just som i t.ex. England är huliganismen en mekanism som de utövande och klubbarna inte tar på tillräckligt stort allvar. Och, därför förespråkar jag, med outsinlig envishet, publikfria matcher!

Uppenbarligen skiter lagen i om folk bråkar i deras namn - med viten för varje huliganaktivitet i lagets namn kanske lagen och supporterklubbarna skulle bli tillräckligt förbannade för att offentligt fördöma dåden, och på så vis få stopp på dem. Jag tror nämligen inte att det fungerar att jamsa och dalta med vare sig klubbarna eller supportrarna ("äkta" eller "falsarier"), utan fotbollslagen, och vi i den stora allmänheten måste sätta ner en fot och med bestämdhet visa att det inte är ok att springa runt på gatorna och banka på varann ens i fotbollens namn.

Inte att förglömma är det svindlande summor av samhällets redan ansträngda resurser som, så gott som varje helg, går direkt ner i vasken bara för att man tvingas ut på gatorna och ta hand om ouppfostrade skitungar (gamla som unga), som tror att slagsmål med andra pga den ytterst intelligenta orsaken att de föredrar ett annat fotbollslag än man själv gör är något som är acceptabelt beteende, bara för att ingen med bestämdhet offentligt har tagit avstånd från det.

Och, till alla er som har ansträngt er vid tangentbordet, för att med invektiv och pejorativer försöka få mig att ändra uppfattning om "äkta" fotbollssupportrars självklara överlägsenhet framför de "falska" supportrar som springer runt på gatorna och ger varann på käften, vill jag bara säga att ni inte direkt har bidragit till att jag ska ändra min uppfattning att fotbollssupportrar - oberoende av äkthetsgrad - inte precis är någon lokalgrupp av Mensa.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner