fredag 17 oktober 2008

Allt mellan slott och koja

Eiffel-tornet påstås vara Europas vackraste byggnad. Jag vet inte riktigt om jag håller med i detta uttalande. Visst kan stål vara vackert, men jag har favoriter i andra material också.

Den blå moskén i Istanbul - eller för all del Hagia Sofia i samma stad - går inte av för hackor. Som gräddbakelser från en tid som flytt ligger de sida vid sida med betydligt modernare byggnader.


Alhambra, den röda borgen, som anlades av morerna utanför Grenada i Spanien är också oerhört vacker.


Kreml, mitt i Moskva, går inte heller med sina sagolika lökkupoler av för hackor.


I mitt tycke är dessa tre byggnadskomplex alla mer värda titeln som vackraste byggnadsverket i Europa än vad Eiffel-tornet är - men smaken är som baken.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner