tisdag 30 september 2008

"Skor" för dumhuvuden

Jag trodde först jag såg fel, när jag kastade ett öga på Victoria Beckhams skor. Men, då jag tittade igen var jag tvungen att erkänna att min första titt faktiskt var korrekt. Skorna hade verkligen inga klackar, trots en rejäl platåsula under den främre delen.

Skorna, och skorna, förresten. Det är fel att kalla dem skor. För mig föreföll det snarare vara en lårhög skapelse i gummi, eller möjligen lack. Vilket material det än var är det ändå en fullständigt vettlös skapelse.

Högklackade skor med klack är tillräckligt farliga för fötter och rygg - en högklackad sko utan klack kan man misstänka att en privatpraktiserande ortoped deltagit i lanseringen av. Självklart inte av estetiska skäl, för något fulare får man leta efter (om det än finns), utan av ekonomiska orsaker.

Ju fler hjärndöda trendslavar i kvinnokläder som faller för denna fullständigt idiotiska modefluga, desto bättre är det, inte minst för ortopedens bankkonto. När modebimbon svassat runt i dessa ett tag, och inser att värken i fötter, ben, knän, höfter och rygg förmodligen är kronisk söker hon läkarhjälp - självklart hos denne ortoped, och voilà, en kassako är född.

Varför är förresten så många kvinnor så lättlurade? Så fort något blir i ropet grips de av akut habegär, och tänker inte efter ens en minut innan de rusar sta till affären och köper det senaste - för alla vet ju att nya plagg, antingen man behöver och tycker om dem eller inte automatiskt gör dig till en bättre människa. I "gamla" kläder (läs förra säsongens) blir man aldrig en lycklig människa. Det är så synd om alla dessa tjejer och kvinnor som tror att trendiga plagg, av vilken typ det än må vara, ska göra dem till lyckligare, mer populära och fullödiga människor. Det funkar inte. Konsumtion kan aldrig ersätta självsäkerhet, lycka, intelligens, hälsa eller självförtroende.

För den som inte redan har förstått det vet jag ingenting om någon ortoped faktiskt har medverkat i tillblivelsen av denna produkt, avsedd för omåttligt korkade kvinnor, utan jag skriver bara hypotetiskt. Men, medge att resonemanget håller.

Om jag ska satsa på vilka svenska dumhuvuden som blir först att visa sig i dessa absurda fotbeklädnader sätter jag en femma på Regina Lund, en på Carolina Gylling, och den sista på Blondinbella. Vilka tror du?

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner