fredag 12 september 2008

Danskarna kan stöta på patrull

Danmark, och i synnerhet Dansk Folkeparti, är förmodligen inte så förtjusta i sitt EU-medlemskap idag. Efter ett prejudikat i EU-domstolen kan Danmark nämligen tvingas lätta på sina idag mycket restriktiva invandringslagar.

Som reglerna ser ut idag är det hart när omöjligt att få bosätta sig i Danmark som anhöriginvandrare. Dessa bestämmelser har lett till att många i stället valt att bosätta sig på svenska sidan av Öresund. Och, det i sig gör mig inte ett skvatt. De är mer än välkomna att bo här. Men, jag tycker att det är ett omänskligt och fullständigt orimligt danskt regelverk som hindrar familjer och äkta par från att leva tillsammans officiellt i samma land.

Jag håller tummarna för att Danmark, den 25/9 när ärendet om den hårda danska linjen på nytt ska tas upp till diskussion i unionen, inte får stöd för sin oresonligt hårda inställning. För en gångs skull hoppas jag att EU kan fatta ett beslut baserat på humanism och, törs jag säga, logik.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner