lördag 2 augusti 2008

SVT ska inte lägga ner!

Debatten kring att SVT tydligen planerat att kostnadsbelägga sändningarna från OS för exempelvis skolor och sjukhus har gått mig helt förbi. Hur som helst tycker jag att det är fel. SVT finansieras via skattemedel - och även de flesta gamla och sjuka bidrar till denna finansiering redan - och ska inte ytterligare avgiftsbeläggas. Därför läser jag med glädje att SVT beslutat backa ifrån detta ogenomtänkta beslut.

I andra bloggar som skrivit om saken, samt på diverse diskussionsforum debatteras huruvida SVT har överlevt sig själv, och egentligen borde läggas ned. På det svarar jag ett rungande NEJ!

SVT behövs som en motvikt till de reklamfinansierade kanalerna, inte bara på grund av dessa kanalers bristande variation i programutbudet, utan kanske främst för att ge tittare som inte vill störas av kommersiella budskap en reklamfri tillflyktsort i det allmänna mediasurret.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sant, därmed inte sagt att jag anser det vara rätt att bli tvingad för något man aldrig ser på. Har inte kollat på SVT på en herrans massa år, och har inga planer på att börja titta heller eftersom de visar 99% strunt, och då vill jag inte betala för den.

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner