torsdag 14 augusti 2008

Bara domaren förstod

Vad var det egentligen som hände i Ara Abrahamians brottningsmatch? Jag vet att jag inte är ensam om att ha tittat, och fullständigt tappat hakan när domaren, i stället för att blåsa för vila mellan rond två och tre, plötsligt blåser av matchen och menar att Abrahamians motståndare, den italienske Minguzzi, vunnit matchen! Självklart utbröt tumult och ordväxlingar - men domslutet låg fast. Och, ingen förutom domaren förstod ett dugg!

Jag hoppas att Sverige lämnar in ljudliga och ordrika protester, för domslut ska inte vara godtyckliga utan uttryckas tydligt.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att Ara Abrahamian skämde ut Sverige när han inte tackade domaren och sparkade sönder prylar.

Björn sa...

Jag tycker att Ara visade anmärkningsvärt gott humör:) Själv hade jag nog nitat domaren. Dagens brottningsregler är ett jävla skämt. Alla märkliga regler, obligatorisk partterr mm ger alldeles för stort utrymme för domarens godtycke. Dessutom är det ju så märkligt (väl?) att i OS så är det inte alltid de bästa domarna, utan domare från alla deltagande länder ska få vara med och leka. Ungefär som när man bestämde sig för att bara ha kvinnliga domare i damfoboll och fick en del domare som knappt skulle få döma korpen i Sverige.

Anonym sa...

Skämde ut Sverige? Stå där själv vid OS och bli avblåst felaktigt så får vi se om du ler och niger vackert.

Jag är beredd att tro att domarkåren är mutad eller nåt, för skumt var det. Jag tycker synd om Ara och hoppas att han ställer upp för brons bara för att visa de där hordomarna.

Unknown sa...

Ja, förstår Ara till 100% och tycker det är bra att en svensk vågar visa något annat istället för det gamla vanliga "men ojdå".

Pinsamt hade det varit ifall han börjat slåss med domaren.

Anonym sa...

Det märks att "anonym" inte har sysslat med stenhård träning under x antal år för att ta guld i os, kanske soff-os.....

Ara's frustration över ett SÅ JÄVLA felaktigt domslut är förståelig.

"Skämde ut Sverige"
Hur fan kan du bara yttra en sån kommentar !!!!

Hedman sa...

Låg och halvsov själv och var ytterst nära att sätta mig på nästa plan till kina söka upp domarna och strypa dom långsamt... lugna ner mig rätt så snabbt men jag tror att om svenska ledare inte skulle funnits där och hållit tillbaka Ara skulle vi haft en blodig brottningsmatta.

Tycker att Ara ska skita i bronsmatchen.. Han kom hit för ett OS-Guld, hade det inom räckhåll, Och blir bortdömd av inkompetenta gubbar.

Anonym sa...

Det går inte att ha domare från ekonomiskt eftersatta länder i stora turneringar,
Dom är för känsliga och åtkommliga för mutor från illegala nätverk som sysslar med spel och dobbel.

Anonym sa...

Jag skulle också bli upprörd om jag var Ara. Nu har jag hört att han fick en varning för att han kröp ut från mattan. Jag är ingen expert på brottning, det ska jag erkänna, men var det inte precis det italienaren gjorde för att få sina poäng??? Jag förstår ingenting.

Pelle sa...

Har man valt en bedömningssport får man finna sig i att bli bedömd.
Kan man inte det, får man hitta en annan sport, eller jobba för att ändra regelverket i ett annat forum än på spelplanen.

Det är aldrig acceptabelt att vandalisera tävlingsarrangörens materiell el. dyl.
Kan man inte befinna sig i möblerade rum, har man inte rätt att tävla!

För sitt osportsliga beteende efter att blivit utdömd borde han bli avstängd.

Anonym sa...

Tack Ara för att du inte accepterar såna korrupta domslut utan visar vad du tycker. Kanske blir det en förbättring i dessa sporter. Förstår honom fullt ut om han inte brottas i bronsmatchen, jag vet med mig att jag aldrig gjort det.

Anonym sa...

"Har man valt en bedömningssport får man finna sig i att bli bedömd."

Just det. Men Ara blev aldrig bedömd under matchen. Det är ju det som är själva poängen. Han var bedömd redan INNAN matchen. Ara önskar väl mer än någon annan att bli bedömd UNDER matchen. Så var inte fallet.

Anonym sa...

Jag tycker det är helt ofattbart att man inte kan peka exakt på vad och vart som Ara gjorde fel, och att man inte heller som tävlande har rätt att lägga in protest i efter hand. Vad är det för jäkla sätt? Och varför ser man inte till att de domare som är på plats är de allra bästa i världen? Det är ju vad som gäller för alla andra sporter, det är ju OS för guds skull, den största tävlingen i en atlets liv! Hur,HUR, kan en match få ta slut så abrupt utan att de som tävlar ens vet vad som händer?! Och jag kan hålla med tidigare inlägg, jag är inte heller helt hemma på reglerna, men alla i alla matcher som ligger i offensiv i partterr kryper ju ut mot det blå...e det inte meningen alltså??? Förvirrad och arg som bara den av denna OS morgon!

Anonym sa...

Håller med den som antydde att skumma vadslagarme mycket väl kan ligga bakom Ara's bortdömning. Även om det kanske var ett lågt odds på Italienaren, så var det troligen högre än på Ara varför en rejält satsad slant på motståndren kan ge utdelning även om domaren fått en slant. Hur pass sann denna gissning är kommer att bli tydlig efter guldmatchen. Slår vad om Italiensk seger även där

Anonym sa...

Alltså, jag förstår fortfarande inte.... Såg precis finalen och där gör italienaren samma sak igen, kryper ut. När ungraren gjorde det fick han en varning och när italienaren gjorde det så var det inget utan han fick sin bonuspoäng???

Sen får jag bara buga för italienaren, vilket lyft! Inget att säga något om!

Anonym sa...

Jag kan inte mycket om brottningssporten, men tycker ändå att det är lite märkligt att samma brottare skyller på domaren vid två OS i rad. Kanske inte bara har med domarna att göra? Dessutom tycker jag inte heller att Kanada och Schweiz tillhör de mest "ekonomiskt eftersatta" länderna, som någon skrev här ovan.

Anonym sa...

Kan bara tycka så oerhört synd om Ara. Ara är en väldigt stor idrottsman och människa som kan ta en förlust om motståndaren är bättre. Det fick vi aldrig veta nu vilket måste kännas riktigt ruttet då man nu inte kan inse vilket fukucering som ligger bakom med all tid och källarlokaler, och på en massa andra ställen under flera år. Kan inte heller glöma att för 4 år sedan så var Ara i OS final och vart även där väldigt konstigt behandlad vid avgörande poäng då han ansågs vara passiv. Som vi såg idag och alltid gjort så är det inte passitivitet som symbolicerar Ara utan en offensiv anda. Finns inga tvivel om att Ara förtjänat ett MYCKET värdigare slut på sin fantastika karriär och jag är stolt att vara svensk och är så glad att Ara valt att representera Sverige. Om hans aggerande på prispallen kan jag bara säg Suveränt!! Suveränt helt enkelt. Ara har ingen glädje av det bronset helt enkelt. Han var där för att hämta guldet. Tack Ara för allt härliga minnen!
/Simon Lewerentz

Anonym sa...

Tack, vad härligt att fler än jag tänker att Ara gjorde rätt. Jag är vansinnigt trött på att alla idrottare hela tiden förväntas tacka och bocka och uppträda som små korgossar/flickor. Om en domare gör ett stort fel ska de fasen höra det också. Det gäller i alla idrotter. Hur många ggr har vi inte sett fotbolls domare spänna ögonen i en spelare och skälla ut dem? Då är det väl självklart att idrottarna själva ska få göra samma sak när domaren är ute och cyklar...

Förövrigt så har brottningen flippat fullständigt. Har även tidigare under OS sett brottning där varken kommentator eller expertkommentator förstår domaren. Då är regeltolkningarna för godtyckliga för att det ska vara bra.

Anonym sa...

Ara Abrahamian en tvättäkta OS hjälte - Tack för att du visar de där fjantarna vart skåpet ska stå.

Anonym sa...

Ara visade hela världen att han fan inte är någon man bara kör över. Han visade sitt missnöje och jag är mycket nöjd över ATT han gjorde det. Han dömdes felaktigt bort och fick inte en bra (ja fan inte ens en dålig) förklaring till varför han blev diskad. Bra Ara, jag är fan stolt över dig!

Anonym sa...

Man förstår ju Ara. har tränat i 4år för ett guld! och sen blir man lurad av en fet kuban? tänk dig att nån lurar dig på något du försökt få i 4år? en befodran på jobbet eller banken som förklarar att pengarna du sparat i 4år har försvunnit? herregud..

Anonym sa...

Kommentarerna här verkar ju pendla hej vilt mellan kanadensisk eller kubansk domare, är det första eller andra gången Ara skyllt på domarna vid förlust?
Tänk om det var så att han faktiskt gjorde fel? och domaren rätt? hur många av er har ens sett matchen?

Att kasta medaljen är fan patetiskt och respektlöst mot hela OS, hade han inte lagt trikån på hyllan så borde han inte få tävla för Sverige mer för så gör man fan inte.

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner