tisdag 22 juli 2008

Sommar med dunder och brak

Bara under måndagdygnet registrerades 6000 blixtar över Uppland, Värmland, Dalarna och Gästrikland. Och fler åskväder varnas det för redan under kommande dygn. Många har även blivit träffade av blixtnedslag i sommar; 13 stycken, jämfört med i genomsnitt 4-5 stycken per år ett "vanligt" år.
Själv tycker jag det är mysigt när det åskar. Kanske tror du att det beror på att jag inte inser faran med åskväder, därför att jag bor i lägenhet i en stad. Men, jag är uppväxt på landet, på ett ställe som åskan ofta först cirkulerade kring och sedan centrerades rakt över. Blixtnedslag i huset, eller dess närmaste omgivningar skedde så gott som varje åskväder. Inte ens då, som litet barn, tyckte jag åskan var skrämmande, utan bara en ursäkt att krypa upp i soffhörnet med en bra bok och katten runt fötterna.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner