lördag 26 juli 2008

Kanske borde jag emigrera

Sommaren är äntligen här. På riktigt! Äntligen är det varmt och härligt. Man behöver inte längre släpa fram kofta och paraply så fort man ska ut och kasta sopor. Men, till min besvikelse läser jag att värmen kulminerar i helgen, och att det i nästa vecka (visserligen) fortfarande blir vackert väder, men cirka 5 grader svalare. Många tycker att hettan är jobbig. Till den skaran räknas inte jag. Aldrig mår jag så bra som när temperaturen ligger runt, eller strax över 30 graders-strecket. Kanske borde jag emigrera när allt kommer omkring...

4 kommentarer:

Anonym sa...


Ja sannerligen håller jag med Dig! Jag tror dock att det är media, med andra ord tidningarna som inte har så mycket annat att göra än att göra sensationsnyheter av i stort sett vadsomhelst. "Drick mycket och håll dig i skuggan." Står det i DN:s artikel. Jaha, vilken grupp av människor angår detta då? Pensionärer över 85 års ålder kanske? Man skriver också

"Maral Salehi, som står i kassan i lilla Kioskholmen vid Hornstull, tycker att kunderna verkar kunna ta hand om sig själva i värmen."

Jo man tackar! Det märks att Sverige inte haft krig på 200 år om man verkligen tycker att lite sol och värme skulle vara en utmaning att klara av.. Av namnet att döma kanske dock kvinnan i kiosken är av utländsk härkomst och från ett varmare land, men möjligen är hon så pass svensifierad att hpn verkligen tycker att lite värme och några grader sol är något att se som en krävande utaning. Nej, snart är det höst.. så kan svensken forstätta att klaga över hur deprimerade de blir över mörkret och kylan och sedan kommer tidningsartiklarna om "den extrema vintern" som vi ju får läsa varenda år!

Jag tror det är en mediagrej. Jag frågar mig vad tidningarnas uppgift egentligen är: att skriva skit om ingenting eller att skriva om det som verkligen är viktigt i samhället?

Anonym sa...

Så längde det finns äckliga tidningar som Expressen och Aftonbladet har jag svårt att klaga på DN. Finns en del att klaga på, men när det gäller kvalitén så spelar DN och SvD i en annan och överlägsen liga jämfört med kvällsblaskorna.

Jag tycker alltid att det är komiskt att i dagens välberesta värld höra svenskar klaga på att det är för varmt så fort termometern råkar nå 25 C...

Anonym sa...

Själv ligger jag, helt frisk normalviktig 30-åring, hemma i skuggan och flämtar av värmeslag.

Men jag får väl helt enkelt lov att flytta upp till Norrland antar jag.

Anonym sa...

Den här värmen är pest! Det skulle aldrig falla mig in att åka till något ännu varmare land eftersom den här värmen är dödlig så det räcker. Salt och vätska i all ära, men jag mår ändå fysiskt illa av den här hettan. Pust! Stånk! Blä!

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner