onsdag 16 juli 2008

Föräldrar som vill väl riskerar att orsaka mobbning

Alltså, jag förstår inte den här hetsen som verkar finnas hos nyblivna föräldrar efter att hitta det mest udda namnet till sitt barn. Vad hoppas man vinna med det? Att namnet ska ge barnet en gräddfil in i livets fina salonger?

Tyvärr tror jag att föräldrarnas "välvilja" drabbar barnet under uppväxten i form av att aldrig smälta in, att bli ökänd för sitt namn och om det vill sig riktigt illa, att bli hela klassens hackkyckling.
Namn som Pripps kanske låter gulligt när babyn är liten, men kan du på allvar se direktören för ett stort multinationellt företag heta... Pripps? Räcker det inte att kalla barnet för exempelvis Pripps hemma, som ett smeknamn i en begränsad krets, men att ge barnet ett namn som han eller hon kan identifiera sig själv med - för vem vill ständigt bli förknippad med blå aluminiumburkar och musik av Tomas Ledin? Och, en sak till. Om vi godkänner ett förnamn som Pripps - ett varunamn - vad blir då konsekvensen?

-Här, säg hej till min dotter, Arla Proviva Zoega.
-Vilka vackra namn. Här är min son Findus Gatorade Apotekarns.

Är det så vi vill att vår framtid ska se ut?

Ett namn ska räcka hela livet, och jag ställer mig högst tveksam till att samtliga kreativa namnlösningar hos nyblivna föräldrar faktiskt uppfyller det kriteriet. Snälla, för era barns skull, tänk er för både en och två gånger innan ni bestämmer er för ett namn!

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner